Дали шефот ви праќа пораки за време на викендот? Или работните е-пораки долго откако ќе ја напуштите работата?
Работниците во Австралија сега можат да ги игнорираат овие и други упади во нивниот дом, благодарение на новиот закон кој има за цел да го ограничи упадот на работните мејлови и повици во приватниот живот на луѓето.
Новото правило, кое стапи на сила денес, значи дека во повеќето случаи вработените не можат да бидат казнети затоа што одбиваат да читаат или да одговорат на контактите вон работното време воспоставени од нивните работодавци.
Поддржувачите на промената велат дека законот им дава доверба на вработените да се спротивстават на упадот на е-пошта, пораки и повици во нивниот личен живот, тренд што се забрза откако пандемијата COVID-19 го замати јазот помеѓу домот и работата.
„Пред дигиталната технологија немаше никаква интервенција. Луѓето си одеа дома на крајот од нивната смена и не беа контактирани додека не се вратија на работа следниот ден“, изјави за Ројтерс Џон Хопкинс, вонреден професор на Универзитетот за технологија Свинбурн.
„Глобалната норма сега е да примате мејлови, пораки и телефонски повици надвор од работното време, дури и кога сте на одмор.
Австралијците работеле во просек 281 час неплатено прекувремена работа во 2023 година, според студијата на австралискиот институт, која ја процени паричната вредност на таа работа на 130 милијарди австралиски долари (88 милијарди долари).
Промените ја додаваат Австралија во група од околу 20 земји, главно во Европа и Латинска Америка, кои имаат слични закони.
Еден пионер во оваа област, Франција, воведе слични правила во 2017 година, а една година подоцна ја казни компанијата за контрола на штетници Rentokil Initial со 60.000 евра бидејќи бараше од вработените постојано да ги следат нивните телефони.
Рејчел Абделнур, која работи во рекламирање, изјави за Ројтерс дека промените ќе и помогнат да се „исклучи“ од работата во индустрија каде што клиентите често работат различни часови од нејзините.
„Мислам дека е навистина важно да има вакви закони. Поминуваме премногу време поврзани со нашите телефони и е-пошта и мислам дека до сега беше тешко да се исклучиме од работа.
Кога вработените можат да се откажат?
Правилото сè уште им дозволува на работодавците да контактираат со своите вработени за да се грижат за итни случаи и на позиции со скратено работно време, на кои тие можат да одбијат да одговорат само ако имаат добра причина за тоа.
Ова ќе го утврди Австралиската комисија за фер работа (FWC), која мора да ја земе предвид позицијата на вработениот, личните околности и како и кога е остварен контактот.
Таа има моќ да издава наредби за прекин и откажување, а неусогласеноста може да резултира со казни до 19.000 австралиски долари за вработените и до 94.000 австралиски долари за компаниите.
Сепак, според организацијата на работодавачи Australian Industry Group, недостатокот на јасност за тоа како ќе се применува правилото ќе создаде конфузија меѓу шефовите и вработените. Работата ќе стане помалку флексибилна, а со тоа и економијата ќе биде забавена, велат од организацијата.
Мишел О’Нил, претседател на Австралискиот совет на синдикати, вели дека предупредувањето вклучено во законот нема да ги спречи легитимните барања од вработените. Но, тоа ќе ги спречи вработените да ја платат цената за лошото планирање од страна на раководството на компанијата, вели таа.
О’Нил дава пример на вработен кој го завршил распоредот за работа во 12 часот на полноќ, но 4 часа подоцна добил порака дека мора да се врати на работа до 6 часот наутро.
„Толку е лесно да се поврзете со вработените деновиве, здравиот разум повеќе не важи“, вели таа.
„Мислиме дека тоа ќе ги натера шефовите да застанат и да размислат дали навистина треба да го испратат тој текст или е-пошта.