Претседателот Доналд Трамп блокираше десетици милијарди долари одобрени од Конгресот за финансирање проекти низ САД, вклучително и иницијативи како што се воведување позелени практики за фармерите од соја во Ајова и проширување на железничката мрежа во Вирџинија, покажа анализата на Ројтерс.
Проектните менаџери и застапниците предупредуваат дека натамошните одложувања може негативно да влијаат на локалните економии. Демократските пратеници тврдат дека овие застанувања се основа за „замрзнување на средствата“, или одбивање на претседателот да ги ослободи парите одобрени од Конгресот, што тие го сметаат за незаконски.
Расел Воут, кандидатот на Трамп за буџетски директор, не се согласува и тврди дека претседателите имаат право да ги запрат трошоците. Сенатот со републиканско мнозинство се очекува да го потврди Воут во четвртокот вечерта, откако демократите одржаа целоноќна седница во опозицијата.
На 31 јануари, федералниот суд привремено ја блокираше администрацијата на Трамп да спроведе замрзнување на финансирањето на федералните грантови. Сепак, администрацијата набргу потоа тврдеше дека претседателските директиви сè уште стојат.
Наредбите на Трамп замрзнаа најмалку десетици милијарди долари наменети за проекти за чиста енергија, иницијативи за зачувување и транспортни проекти низ целата земја. Десетици интервјуа со корисници на средства во повеќе од 20 држави, заедно со менаџери и експерти кои ја следат распределбата на федералните средства, даваат само делумен приказ на замрзнатите средства.
Администрацијата на Трамп не обезбеди сеопфатна проценка на замрзнатите средства, но луѓето кои работат на суспендираните проекти предупредуваат дека илјадници нови работни места во заедницата се загрозени.
„Тоа е сериозен проблем ако ова не се реши“, рече Мајк Фоли, округ Кујахога, Охајо, функционер кој надгледува енергетски проекти од повеќе од 100 милиони долари кои моментално се во мирување. „Морам да ангажирам инженери, а тоа не можам да го направам“.
Уставот на САД му дава на Конгресот овластување за федералните трошоци, додека деценискиот закон бара од претседателот однапред да го извести Конгресот за замрзнување на средствата пред да преземе акција.
„Ќе се изјасниме, ќе извршиме притисок врз оваа администрација, ќе започнеме истраги и ќе бараме одговорност“, рече сенаторката Пети Мареј, највисокиот демократ во Комитетот за буџет на Сенатот.
Републиканските пратеници тврдат дека паузите се неопходни за новата администрација да процени каде се трошат парите и да најде начини да го намали дефицитот на САД.
Првичните наредби на Белата куќа на 20 јануари беа огромни, барајќи од федералните агенции „веднаш да ги замрзнат исплатите“ од два главни нацрт-закони, вклучувајќи го и двопартискиот напор од 2021 година, кој беше едно од клучните достигнувања на тогашниот претседател Џо Бајден.
Градот Пејнсвил, Охајо, на околу 50 километри североисточно од Кливленд, минатата година доби дел од грантот за намалување на климата во вредност од 129 милиони долари за да ја замени својата 137-годишна електрана на јаглен. Ќе биде заменет со соларни панели и резервен батериски систем, но проектот и неговите проценети 200 работни места остануваат во мирување поради замрзнување на финансирањето.
„Паузирањето или замрзнувањето на грантови е навистина вознемирувачко и обесхрабрувачко“, додаде Фоли.
Стотици милиони долари се замрзнати и во Охајо и во седум други држави, од Пенсилванија до Канзас, за проекти кои ќе им помогнат на околу 17.000 домаќинства со пониски приходи да заштедат на трошоците за енергија.
Американската агенција за заштита на животната средина (ЕПА) во вторникот им укажа на некои грантисти дека само една образовна програма од десетици различни проекти финансирани со Законот за намалување на инфлацијата од 2022 година, на кој републиканците се противеа, најверојатно ќе продолжи, според списокот што го видел Ројтерс.
Том Тејлор, висок политички аналитичар во Atlas Public Policy, климатски тинк-тенк, процени дека илјадници приматели на грантови би можеле да останат без финансирање.
Во Вирџинија, подобрувањето на Долгиот мост од 2,3 милијарди долари, што значително би го зголемило патничкиот и товарниот железнички сообраќај, исто така е во застој, рече демократскиот сенатор Тим Кејн.
„Се чини дека ставот на оваа администрација е дека ако нешто започнало за време на администрацијата на Бајден, сакаме да го паузираме, дури и ако тоа е од корист и за црвените и за сините држави“, им рече тој на новинарите.
Од околу 21 милијарда долари финансирање што Министерството за транспорт може да го повлече, скоро 7 милијарди долари се наменети за проекти во државите кои гласаа за Трамп во 2024 година, рече Кориган Солерно, менаџер за политика за истражувачката група „Транспорт за Америка“.
Трамп ја укина целта на претходната администрација 40% од финансирањето да оди на обесправените заедници, што вклучуваше „климатски паметни“ грантови за земјоделски производи за илјадници фармери за спроведување на практики за зачувување, како што се покривните култури.
„Оваа суспензија ја става на ризик програмата и фармерите кои учествуваат во неа“, напиша Брент Сварт, претседател на Здружението на одгледувачи на соја во Ајова, во писмо до сите републикански членови на Конгресот од Ајова, истакнувајќи дека земјоделците вклучени во овој регионален проект „се договорно обврзани да добијат 11 милиони долари за практики спроведени во 2024 година“.
Во меѓувреме, бизнисите и локалните власти се надеваат на најдоброто додека продолжуваат битките за буџетот.
„Се трудам да не се грижам премногу додека не знам дека е реално“, рече Кен Ларкинг, градски менаџер на Денвил, Вирџинија, за потенцијалните кратења на паркот за индустриски развој во близина на неговиот град, вреден 1,3 милијарди долари.